Hogyan lehet egyetlen dallal felrobbantani a TikTokot? Nagyon sok kitartással. Nicky Youre tudna mesélni erről, aki a szuperslágere, a Sunroof előtt rossz úton járt. Mármint dalszerzőként. Aztán történt valami.
Nagyon ritkán történik csak meg az emberrel, hogy kettőt pislog, és a második kiadott dalával egyből a Billboard Hot 100 5. helyén találja magát. Nicky Youre-ral pont ez történt. Már a pislogást leszámítva. A még mindig csak 23 éves Nicholas Scott Ure 2017-ben kezdett zenéket írni, saját bevallása szerint nem mindig túl jókat. De csak egyetlen egy kellett a boldogsághoz, és persze ahhoz, hogy sikeres legyen, annyira, hogy onnantól kizárólag a zenével foglalkozhasson.
Nicky 16 évesen kezdett zenélni az egyik haverjával, akivel együtt vízilabdázott. A sport az egész életét meghatározta, a középiskola után az egyetemen is tovább folytatta pólós karrierjét, de aztán az élet furcsa fordulatot vett, mikor arról akart írni egy dalt, hogy milyen az, amikor valaki annyira megtetszik, hogy nem tudod kiverni a fejedből. Ez lett a Sunroof, ami a világ minden pontján folyik a rádiókból, Nickyt pedig szupersztárrá tette.
Annyira, hogy otthagyhatta a számítógép-értékesítői állását, majd bejárhatta a világot a zenéjével. Annyira azért nem volt egyértelmű ez a világsiker, Nicky ugyanis a kezdetek kezdetén középiskolai barátjával mindent megpróbált, hogy sikeres dalokat készítsenek, de ez azért nem megy ennyire könnyen. Egy gitáros barátja, aki a közös edzések során hallotta a srácot énekelni a zuhanyzóban, megkérdezte, hogy ugyan társulna-e vele egy olyan zenei projektben, ahol EDM-et gyártanának, mert akkor éppen az volt a legjobban eladható zenei irányzat. Nicky rábólintott az ajánlatra, és akkor rövid idő alatt… nem történt semmi.
Egy interjúban azt mesélte, hogy igazából pontosan tudja, mennyire béna volt a dalszerzésben eleinte. Ez a bénázás azonban elkerülhetetlen. Kellett ahhoz, hogy idővel átalakuljon a szemlélete. De igazából mindenki így csinálja, legalábbis többnyire. Nicky azt mondta, az ügyetlenkedés tanít meg arra, hogyan légy profi. És sokat kell ügyetlenkedni néha ahhoz, hogy az ember jó irányba fordulhasson.
Ez azonban nem vette el a kedvét attól, hogy folytassa az írást, gyakorlatilag mindent lejegyzett, ami a megfordult a fejében. Saját bevallása szerint ezek az ötletek nem mindig voltak túl jók, mint ahogy az a dalötlet sem, ami közvetlenül a Sunroof dallama előtt jutott az eszébe. Nicky pontosan tudta, hogy abból a dallamból nem lesz semmi, hagyta inkább és elkezdett agyalni valamin, ami sokkal nagyobb sikereket érhet el. Épp betegeskedett akkoriban, szeretett volna valami olyan dallamot írni, ami feldobja.
Beugrott egy használható dallam, lejegyezte, majd átküldte barátjának, a producer Dazynek. Lett belőle egy kisebb sláger. Pedig Nicky akkor már nem nagyon akart foglalkozni a dalszerzéssel. A korábbi negatív tapasztalatok és a sikertelenség arra késztette, hogy inkább szerezzen egy állást, és szünetet tartson a zenei projektjeiben. Némileg megnehezítette az ügyét, hogy Nicky csak dalszerzőként funkcionál, szüksége van egy jó producerre ahhoz, hogy az ötletei meg tudjanak valósulni. Gitározni ugyan tud, de ő nagyon nem egyszálgitáros produkcióval akart berobbanni, hanem valami sokkal komplexebbel.
Dazy pontosan értette, hogy mi kell ehhez a dalhoz. A Sunroof rádiós kedvenc lett, itthon a 3. helyig jutott a rádiós top 40-ben és platinalemez minősítést ért el a kislemez, a Spotifyon közel 400 milliószor streamelték már, az USA-ban pedig meg is vették páran, konkrétan több mint egymillióan. Tipikus nyári sláger lett, egy olyan korban, amikor már nincsenek nyári slágerek. Az eset különleges szépsége, hogy egyáltalán nem nyáron jött ki, hanem 2021. decemberében. A Sunroof mondjuk télen is elműködik, de a hidegben ritkán nyitja ki az ember a napfénytetőt, és dugja ki rajta a fejét, hogy megfagyjon.
A dal sikeréről persze ahogy nagyon sok esetben manapság, Nicky esetében is a TikTok tehet, ahol annyira népszerű lett, hogy Nagy-Britanniában meg sem állt 2022 legnépszerűbb dalának címéig. Nicky nem igazán volt erre felkészülve, tulajdonképpen már azt hitte, hogy az első kiadott dala, a Sex and Lemonade sikere lesz a legnagyobb, amit valaha elért. És persze arról is a TikTok tehet. Majdnem egymillióan streamelték a közösségi oldalon a dalt, Nicky pedig azt hitte, képtelen lesz felülmúlni ezt a sikert. A Sunroof már a 10 millióhoz közelít.
A dallama egyébként nem véletlenül ragad meg ennyire könnyen az ember fülében. A célja az volt, hogy tökéletesen át tudja adni, milyen az, amikor egy fiúnak vagy lánynak annyira megtetszik valaki, hogy egész nap másra sem tud gondolni. Egy ilyen témához egy olyan dallam illik, amit 1-2 meghallgatás után nem nagyon lehet nem dúdolni egész nap.
Nagyjából ugyanez a helyzet a pár hónappal ezelőtt kijött Eyes On You-val és a néhány hete kijött Shut Me Uppal is, amik szintén 0-24-ben folyhatnak a rádiókból, de egyelőre még nem igazán kaptak rájuk. Mondjuk nem lenne nagy meglepetés, ha utóbbit hirtelen füstölve kezdené használni mindenki a TikTokon. Azóta viszont megérkezett a Found is, ami a Netflix animációs filmjének, A bűvész elefántjának betétdala, és hogy-hogy nem, ez is egy kifejezetten vidám popdal, tipikus rádiós sláger, és nem mellesleg egy jó film zenéje is.
Nicky mindent megtesz azért, hogy ne egyslágeres előadó legyen, folyamatosan stúdiózik, és igyekszik megismételni az eddigi sikereit. Marad továbbra is azon a zenei vonalon, amin elindult, vidám popdalokat ír, mert szerinte rájuk van a leginkább szükség. És persze azok is adhatóak el a legjobban. Vicces, de a Sunroof megjelenésekor a saját autójában elromlott a napfénytető. Akkor azzal viccelt, hogy nem javíttatja meg, talán majd inkább vesz egy új autót. Valószínűleg most már vehet akár többet is. Legyen egyből kabrió.
Szerző: Hauschel Tamás / Kultpilóta