Akinek csak jót tett a sztárlét – 21 Savage: American Dream-kritika

21 Savage új és egyben legsokrétűbb lemezén aztán tényleg minden van, mint a búcsúban. Pont ezért működik nagyon. De amíg eljutottunk ide, azért történt pár dolog.

Néha eléggé rögös út vezet odáig, hogy az emberből sikeres rapper válhasson. Ha ez az ember történetesen rapper, és nem éppen a pompából és csillogásból jön, akkor ez az út lehet extrémen göröngyös is. 21 Savage útja olyan göröngyös volt, hogy tulajdonképpen nem is nevezhető útnak, hanem kátyúk összességének, amelyek hol nagyon mélyek, hol pedig kevésbé mélyek voltak, de végül odáig vezettek, hogy ebből a 31 éves fazonból a harmadik lemezére több országban listavezető előadó vált, aki előtt a szakma és a rajongók is leborulnak.

De kész csoda, hogy idáig egyáltalán eljutottunk. Shéyaa Bin Abraham-Joseph Londonban született, de Atlantában nőtt fel, ahol megtörtént vele minden, amit senki sem szeretne gyerekkorában átélni, hacsak nem vonzódik a gengszterléthez. Szülei válása után, 7 éves korában anyjával költözött Atlantába, itt élt 10 testvérével, idővel azonban lejárt a vízuma, ami később meglehetősen sok gondot okozott neki, 2019-ben le is tartóztatták miatta, és egészen 2023-ig kellett várnia arra, hogy zöld kártyát kaphasson.

Ez azért is vicces valahol, mert szinte mindenki úgy hitte, hogy a rapper atlantai születésű, ott nőtt fel, ott csinált karriert, de mielőtt azt a karriert összehozta volna, ott lett bűnöző. Savage egészen kicsi korában, konkrétan hetedik osztályban fegyvertartás miatt próbaidőre került, amit sikerült megsértenie egy évvel később. Ezzel elérte, hogy kitiltsák a környék összes iskolájából, és rövid úton javítóintézetbe kerüljön. Amikor kikerült, befejezte a nyolcadikat, de nem volt képes tovább tanulni, inkább úgy döntött, hogy a drogdílerkedés lesz az ő útja, ami nem igazán jó életbiztosítás, és ezt a saját bőrén tapasztalta meg.

Savage rendszeresen szállt be rablásokba és vett részt autólopásokban, és sikerült is elkerülnie a rendőröket, 2011-ben azonban rájött, hogy nem a rendőrök a legveszélyesebbek számára, hanem a többi geng, még csak 19 éves volt, amikor egy lövöldözésben megölték egyik társát, két évvel később, a 21. születésnapján pedig szintén egy lövöldözésben vesztette el legjobb barátját, őt pedig hatszor meglőtték, amit szerencsésen túlélt.

Ekkor született meg 21 Savage. Abraham-Joseph rappelni kezdett, amiben elhunyt barátja nagybátyja támogatta, aki annyira hitt a srácban, hogy fizette a stúdióköltségeit, és hát maradjunk annyiban, hogy valószínűleg élete befektetését követte el. Szinte azonnal ki is jött első dala, az I Can’t Get Enough, az első mixtape-re azonban két évet kellett várni, a The Slaughter Tape azonban elég nagyot szólt, ráadásul alig pár hónappal később kijött a második mixtape is Slaughter King címmel, ami tovább építette a királyságát.

Az igazi áttörést azonban Metro Boominnal közös Savage Mode című EP-je hozta meg, amivel már nemzetközi szinten kopogtathatott be mindenki ajtaján, a Future-rel közös X című dala pedig akkora siker lett, hogy platina minősítést kapott, és utat tört az első lemezének, az Issa Mode-nak, ami 2017-ben jött, és megmutatta, hogy nagyjából mi az, ami mostantól várható tőle. De nem a lemez, hanem a Post Malone-nal közös Rockstar juttatta el egy még az eddigieknél is szélesebb közönséghez, ami nem csoda, tekintve, hogy a dal a Billboard Hot 100 lista tetejéről nézett le a többi előadóra, aztán egy kellemes gyémántlemezt is sikerült bezsebelnie.

21 Savage ontani kezdte magából a dalokat, még az első lemez évében kiadott egy közös albumot Offsettel Without Warning címmel, beugrott szinte mindenkivel egy közösködésre legalább csak egy dal erejéig, majd meg sem állt a 2018-as I Am > I Was albumig, ami nem is album volt inkább, hanem egy baráti összejövetel olyan előadókkal, mint Offset, Childish Gambino, Post Malone, J. Cole, Yung Miami, Schoolboy Q vagy Lil Baby, a deluxe kiadás egy dallal felturbózott változatára pedig benézett Travis Scott is. A kritikusok és a rajongók is imádták a lemezt, ez lett Savage első number one albuma az USA-ban, a lemezt nyitó A Lot című dala ráadásul meghozta az első Grammyjét is. Ez pedig már innentől egy teljesen más liga.

A rapper minderre azt reagálta, amit kellett: egy picit lassított a tempón. 2020 őszéig kellett várni a következő megmozdulásra, ekkor jött ki a Metro Boominnal közös Savage Mode II, amire felfért Drake és Young Thug is, és ez bőven elég volt ahhoz, hogy a Billboard 200 lista éléig meneteljen az album, és ahhoz is, hogy megkérjék, ugyan rittyentsen már egy jóvágású filmzenét Chris Rock Fűrész-mozijához. A film ugyan finoman szólva sem hozta a jobb Saw-epizódok színvonalát, Savage EP-jét mindenki szerette. Gyakorlatilag bármihez nyúlt, az arannyá vált. Drake visszahívta egy közös dalra, ez lett a Knife Talk, ami annyira jól sült el, hogy az USA-ban ötszörös platina minősítést ért el, pedig a Billboard Hot 100 listán csak a negyedik helyig tudott felkapaszkodni. 2022-ben Drake közös lemezt is készített vele Her Loss címmel, amit jelöltek is a 2023-as Grammyn az év rapalbuma díjára, annak ellenére, hogy a lemez erősen megosztóra sikerült.

Ekkorra már mindenki 21 Savage-dzsel akart dolgozni. Pharrell Williams, Travis Scott, DJ Khaled, Latto, Gucci Mane és Burna Boy is, aki a Sittin’ on Top of the World remixéhez kérte fel, és be is húztak vele egy Grammy jelölést 2023-ban. Savage már a top ligában játszik, és úgy tűnik, nem is nagyon fog lecsúszni onnan. Legalábbis az új lemezét elnézve ez biztosan nem mostanában lesz.

Az American Dream ugyanis gigantikus siker. Egy slágerekkel telepakolt, több országban listavezető album, 21 Savage messze eddigi legsikeresebbje. Szokás szerint beugrottak nagy nevek, olyanok, mint Doja Cat, Young Thug, Metro Boomin, Travis Scott, Burna Boy, Mikky Ekko vagy Lil Durk, mert nélkülük nem buli a buli. Az American Dream nem egyszerűen trap album, a szokásos témákat sokkal old schoolabb r&b témák dobják fel, és ennél jobbat nem is tehetett volna ez a fazon, mert baromi jól áll neki ez is.

Persze aki a korábbi albumokat szerette, az most is megkapja, amit akar, ott a slágerré vált Redrum, ami egy hónap alatt 19 milliós megtekintést ért el a YouTube-on, és amelynek klipjében visszatér brit gyökereihez, akkor is, ha jóformán nem is emlékezhet azokra az éveire. A Redrum egyszerre ijesztő és szerethető, tudod, hogy földre akar vinni, de valamiért hagyod neki. A lemez azonban összességében egy kicsit más irányba kanyarodik. Savage előző lemeze, az I Am > I Was tulajdonképpen egy bocsánatkérés volt édesanyja felé, amiért olyan életet választott, amilyet, most azonban maga az édesanyja, Heather Carmillia Joseph beszél a lemezt nyitó címadó dalban, és az albumot záró Dark Daysben is. Heather elmondja, hogy számára mindig is az volt a legfontosabb, hogy a fia szabad életet élhessen, hogy megélhesse a saját amerikai álmát, ami úgy, ahogy, de sikerült.

Mert hát akárhogy is nézzük, minden jel arra mutat, hogy 21 Savage az amerikai álmot éli, és ez egyre inkább hallatszik a zenéjén is. Az American Dream már jóval dallamosabb, néha kellemesen régimódi, mint például az előbb említett, Mariah the Scientisttel felvett Dark Daysben, vagy a Brent Faiyazzal közös Should’ve Wore a Bonnet, ami simán lehetne egy ’80-as évek végéről, ’90-es évek elejéről fiókban maradt dal, amit valamiért sosem vittek ki levegőzni, és ott felejtették.

Az American Dreamnek két arca van. A trap nem maradhat le, hiszen a rajongók valószínűleg elég nagyot csalódnának 21 Savage-ben, ha nem kapnának olyan dalokat, mint a Sneaky, de mégis akkor a legérdekesebb a buli, amikor a modernebb trapes alapok keverednek a klasszikus r&b-s témákkal, mint a Summer Walkerrel közös Prove Itben. És akkor, amikor egyértelműen old school megoldások felé kacsintgat, mint a See the Realben vagy a Burna Boy-jal és Metro Boominnal közös Just Like Me-ben.

Az American Dreamen épp ezért találhat mindenki magának valamit, az is, aki kétoldali viszketegséget kap a csajok-drogok-pénz-bűn aranynégyesből született trapdaloktól, de aki nem is tudna létezni ezek nélkül, az sem távozhat ebből a merengősebb, mégis élvezhető partiból elégedetlenül. 21 Savage ennyire sokrétű lemezt még nem készített, ha ezt meg akarja haladni, akkor fel kell kötnie a gatyát. Bár lehet, hogy már felkötötte, és pár hónapon belül ki is hoz valamit, ami ezt is übereli.

Hauschel Tamás / Kultpilóta

Hozzászólások

Hozzászólás