DJ Khaled

Ha valaki hall egy DJ Khaled-dalt, esetleg látja a színpadon, bizony felmerülhet benne az érzés, hogy ez az ember semmi mást nem csinál, minthogy felmegy a világot jelentő deszkákra, kiabál, majd „berángatja” egy-két híres barátját, akik aztán megcsinálnak helyette minden munkát. Hiszen nem énekel, nem rappel, nem táncol és hangszereket sem láthatunk a kezében – ráadásul szakállas, és nem éppen nádszálkarcsú modell-alkat, alakja mostanra mégis ikonikussá vált.

DJ Khaled, keményen dolgozó palesztin bevándorlók 42 éves fia, a Forbes magazin legutóbbi Hip-Hop Cash Kings listájának 9. helyezettjeként végzett, megelőzve Kanye Westet, Snoop Doggot és Nicki Minaj-t. Legutóbbi albumai, a Major Key és a Grateful első helyen debütáltak a Billboard 200-ban. Utóbbin olyan slágerek kaptak helyet, mint az I’m the One és a Wild Thoughts, amik a Buzz Angle’s Top Songs of 2017-slágerlistán 9. és 26. helyig robogtak. Emellett a kiadvány megalkotásában olyan sztárok működtek közre, mint BeyoncéDrakeRihannaJustin BieberChance the RapperLil Wayne és JayZ, aki nem mellesleg Khaled menedzsere is.

DJ Khaled egy valódi birodalmat épített ki We the Best elnevezésű kiadója és brandje köré, és időnként filmekben is feltűnik – pl. a Tökéletes hang 3-ban. Olyan márkákat tudhat az üzleti partnerei között, mint a Mentos, a Champ Sports és az Apple, miközben DJ bulijaival hihetetlen bevételekre tesz szert. Nagy lábon él, s ezt a fényűző életstílust valamennyi közösségi média felületen prezentálja is a nyilvánosság felé – nem hiába, mostanra közel 15 millióan követik tevékenységét és minden rezdülését ezeken a platformokon. Még csecsemő kisfia is 44 ezer Twitter követővel „büszkélkedhet”.

A pompa és a luxus pedig háttérbe szorítja a tényt, hogy Khaled tulajdonképpen egy zseniális szervező-kapcsolatépítő vénával rendelkező, vájtfülű, elsőosztályú zenei producer, zeneipari szakember, rádiós személyiség és DJ. Híres zenész barátai azért segítik munkáját olyan szívesen, mert ismeri őket 10-15 éve – sőt, Lil Wayne-el például 24 éve vannak jóban. Számos magas rangú zeneipari személyiség szerint ő a legjobb A&R a zeneiparban, kiváló érzékkel fedezi fel a friss tehetségeket. Azaz: nagyobbat mer álmodni másoknál.

„Az üzleti éleslátása jóval túlmutat a zenén” – mesélte a Variety magazinnak Sylvia Rhone, az Epic Records kiadójának elnöke, aki 2016-ban szövetkezett Khaled We the Best kiadójával. „Zseniálisan köti össze a különböző részeket, melyekből végül egy gyémánt születik. Kultúrát alkot, miközben gondolatban és tervekben mérföldekkel megelőz másokat. Minden nap lenyűgöz ezzel.”

„Mindig is hajtott a vérem,” mondta DJ Khaled a Variety-nek los angeles-i stúdiójában ülve, ahol épp néhány „top secret” zenei projekten dolgozott. „A kulcs az, hogy legyen hited: a sikerhez hinned kell.”

Birodalma a floridai New Orleans-ban található, ahol annak idején a fiatal Khaled Mohamed Khaled nyomon követte, amint szülei heti 6 napon, reggel 6-tól este 10-11-ig dolgoztak. A DJ-zést és a partyk szervezését korai tinédzser éveiben kezdte. Akkoriban dolgozott a new orleans-i Odyssey lemezboltban is, ahol először találkozott Lil Wayne-nel és azokkal a testvérekkel – Bryan ”Birdman” és Ronald ”Slim” Williams-szel -, akik aztán megalapították az ikonikus Cash Money Records kiadót a 90-es évek derekán.

„Sokat tanultam ott. Mikor valaki CD-t vagy kazettát vett, dokumentálnom kellett a vásárlást, beszkennelni egy program segítségével. Így mikor olyan emberek zenéjét adtuk el, akik még nem bonyolítottak országos üzleteket – mint Birdman, Slim és a korai Cash Money albumaik a furgonjuk hátuljából -, a nagy kiadók felhívtak és számon kértek: azokat a lemezeket mind eladom? Én pedig feleltem, hogy bizony, egy órán belül gazdára találnak. Így tanultam meg eladni az ilyen srácok zenéjét korrekt módon. Őket is nagy kiadóként kezdték kezelni és megváltozott az életük. Ha jó vagy valamiben és az emberek akarják is, gondoskodj róla, hogy megszerezd a kellő tekintélyt!” – mesélte Khaled a Variety magazin hasábjain.

A producer-lét alapjait – hasonló módon – a korai bulik és rádiós DJ-zés éveivel alapozta meg, ahol megtanulta, megérezte, hogy az emberek mire vágynak, miért szeretnek egyes dalokat. Ezáltal felfedezte a dalok felépítésének helyes receptjét, hogy hol érdemes szünetet beiktatni, milyen nagy legyen a refrén, stb.

„Az az egész lényege, hogy érzelmeket csalogass elő a hallgatóból. Szóval akárhányszor van egy dalod, ami összekapcsolódik az emberekkel, produceri munkát végzel.” Ráadásul Khaled a hangmintákkal kapcsolatos összes, hírhedten fáradságos teendőket is maga csinálja. „Általában a kiadóknál remek fizetségért embereket foglalkoztatnak azért, hogy ezen munkálkodjanak, de szerintem én ettől jobban értékelem az egészet. Valahogy úgy vagyok vele, hogyha megcsinálom ezt a [email protected], biztos, hogy addig meg nem állok, míg sláger nem lesz az anyagból.”

Mindeközben kapcsolatrendszere rendíthetetlenül bővül. Már legelső lemezén, a Listennn… the Album-on is olyan közreműködők vettek részt, mint Kanye WestLil WayneRick Ross és John Legend. A sztár-garmada dacára két híresség zavarba tudja hozni: Rihanna és Beyoncé. Holott mindketten dolgoztak már az albumán, mondhatni baráti viszonyban vannak és Khaled Beyoncé Lemonade-turnéjának nyitóelőadója volt, mégis a két díva mellett a mai napig szégyenlős kisfiúvá válik a hip-hop világ császára.

Mikor DJ Khaled először belevágott a bulik szervezésébe, minden apróságra odafigyelt, pazar szórólapokat készített, és mindenhova eljuttatta őket a középiskoláktól kezdve a bevásárlóközpontokon keresztül az éttermekig. Végül, ha a buli hihetetlenül jól sült el, a következő dobás csak még nagyobbra sikeredett. Már 14-15 évesen egy vezérigazgató mentalitásával kezelte ezeket a helyzeteket. Voltak nehéz időszakai, de mindig a céljaira és elképzeléseire fókuszált. Elmondása szerint ahhoz, hogy a legjobb legyél, nagyon magabiztosnak kell lenned.

Forrás: www.variety.com

Hozzászólások

Hozzászólás