Hogyan tegyünk szupersztárrá valakit egy szülinapi ajándékkal? – A Maluma-sztori

Akár focista is lehetett volna belőle, de Maluma inkább mikrofonnal vette be a stadionokat. A latin zene jelenlegi gigasztárja közben egyszerűen képtelen leállni. Kettőt pislogsz, és kihoz egy új lemezt.

Maluma sztorija akár nagyon más fordulatot is vehetett volna. Azaz pontosabban nagyon másképp alakulhatott volna, ha nem vesz egy fordulatot. A még egészen kicsi Juan Luis Londoño Ariast ugyanis sokkal inkább érdekelte a labda, mint a mikrofon, ráadásul tehetséges is volt a fociban, annyira, hogy szülővárosának csapatában, a medellíni Atlético Nacionalban, majd az Equidadban is megfordult. Csak hát az is gyorsan kiderült, hogy a zene még ennél is nagyobb szerelem számára, valamint az is, hogy olyan a hangja, hogy kisüt tőle a nap. A középsulijában ő lett a „jó hangú srác”, nem is nézett ki rosszul, úgyhogy lehetett sejteni, hogy valószínűleg egy egész sikeres zenei karriert is össze tudna hozni, ha esetleg komolyan gondolná.

15 éves korában aztán úgy gondolta, itt az ideje belevágni. Juan egyik jóbarátjával megírta a No Quiero című dalt, ami annyira jól sikerült, hogy nagybátyja flottul meg is látta benne a gigasztárt, és egészen érdekes szülinapi ajándékot adott a fiúnak: egy stúdiófelvételi lehetőséget, ami fogalmazzunk úgy, hogy meglehetősen kifizetődőnek bizonyult. A stúdiózás annyira remekül sült el, hogy több zenei producert is szíven talált, majd kapkodni kezdtek a srácért, hiszen közelről és távolról is aranytojást tojó tyúknak tűnt.

Már csak kellett egy jó név, amivel befuthat. Juan fogta édesanyja, Marlii, édesapja, Luis és nővére, Manuela keresztneveinek első két betűit, összerakta őket, és megszületett Maluma, akinek akkor még fogalma sem volt arról, hogy egy igazi latin ikonná válik. Juan viszonylag gyorsan eljutott a helyi énekversenyektől a saját koncertekig, 16 évesen, 2010-ben ugyanis Farandulera című dala egyből rádiós sláger lett, majd ki is kötött a Sony Musicnál, hogy elkészíthesse első lemezét. 2012-ig kellett várni rá, az akkor még mindig csak 18 éves Maluma ekkor hozta ki Magia című albumát, ami hazájában aranylemezzé vált, ami nem rossz teljesítmény, de még igen messze állt a későbbi gigantikus sikereitől.

A Miss Independent című dala azonban már előrevetített valamit, egészen a második helyig menetelt a kolumbiai slágerlistán, majd meg is kínálták egy jelöléssel a Shock Awardson, és egyre inkább kezdett úgy tűnni, hogy igencsak nagy rajongótábort fog ez a fiú még összeszedni. Lehet, hogy labda nem lesz nála, de stadionokban fog játszani. Azért még egy kis focis kitérő belefért, beszállt ugyanis Elvis Crespo foci vb-s dalába, az Olé Brazilba, egy évvel később pedig a Miami FC legelső meccsén is énekelt.

Ekkorra már viszont egészen szürreális fordulatokat vett a karrierje. Még 2014-ben felkérték, hogy legyen a The Voice Kids zsűritagja, nem sokkal később pedig a Kids Choice Awards műsorvezetőjeként is debütált. Hogy nehogy unatkozzon, kihozott egy mixtape-et PB.DB The Mixtape címmel, majd egy évvel később eljött a második lemez, a Pretty Boy, Dirty Boy ideje, tele slágerekkel. A Billboard latin albumlistáján el is menetelt az első helyig, az USA-ban pedig vették, mint a cukrot, a lemezeladások annyira jól mentek, hogy dupla platinává vált a lemez, Mexikóban viszont kétszer annyit adtak el belőle, mint az USA-ban összesen.

Maluma el is indult egy kiadós világkörüli turnéra, ahol a többtízezres helyszínektől a kisebb klubokig mindenhová beköszönt. Közben kihozott két új slágert is, a Corazón és a Felices los 4 azonban önálló életre kelt YouTube-on, előbbi jelenleg 1,6, utóbbi 1,8 milliárd megtekintésnél tart. A két dal a F.A.M.E. című lemezt igyekezett igen nagy erőkkel beharangozni, és mivel ekkorra már Maluma nevével nagyjából bármit el lehetett adni, egy kisfilmet is forgattak vele X címmel, amelyben elhangzott három kislemezdal az akkor még csak készülő új albumról, ami hogy-hogy nem, aztán végül mind egy szálig lemaradt a tracklistáról. Pedig a GPS című dalba French Montana is beszállt, de hát valahogyan mégsem volt elég jó a lemezre, amelyen egyébként már olyan arcok is feltűntek, mint Timbaland, Jason Derulo és Marc Anthony.

Ekkorra azonban már volt egy dala, amely 1 milliárd fölötti megtekintést hozott, viszont bizonyos értelemben mégsem feltétlenül sült el jól. A Cuatro Babys ugyan nem saját lemezen jelent meg, hanem a Trap Capos nevezetű latin válogatáson, mégis nagyot szólt, főként azért, mert sokan felkapták a fejüket a szövegére, ami gyakorlatilag nem szól másról, mint hogy Maluma négy nővel kavar, lehetőleg sokat, lehetőleg mindig, amikor csak akarja, és ő mindig akarja. A mondanivaló kissé kicsapta a biztosítékot, és kisebb-nagyobb botrány kerekedett a dal körül, de finoman szólva sem mindenkit zavart a szöveg, annyira nem, hogy az egyik legnagyobb hatású dalként szokták emlegetni, amikor arról beszélünk, vajon melyik szám érte el a legsikeresebben azokat az embereket, akiknek fogalmuk sem volt arról, hogy szeretik a stílust.

Alig telt el egy év, és már készen is lett a következő lemez, a 11:11, és az első kislemezdal, a Mala Mía, ami aztán sikeresen elkerülte az albumra kerülést, helyette viszont jött a kritikai siker, csak mintha az eladások csappantak volna meg kissé. A lemez ugyan kitermelt néhány nagyon népszerű dalt, és olyan nagyságok szerepeltek rajta, mint Ricky Martin vagy Madonna, valahogy mintha nem lett volna a slágerlisták nagy barátja, hiszen felkerült ugyan (a Billboard latin listáján azért persze első helyre), de nem kapaszkodott túlságosan messzire.

Elindult valami azonban, ami lehet, hogy nem volt annyira látványos. Maluma szupersztár lett a világ minden pontján. Lehet, hogy nem a slágerlisták élén kellett keresni, de ott volt szinte minden országban, minden rádióban, és ezt általában óriási áttörésnek illik nevezni. Drake-hez kezdték hasonlítgatni, ő pedig úgy döntött, hogy nemes egyszerűséggel nem áll le, hanem tovább építgeti a birodalmát.

Ekkorra már divatikonként is tekintettek rá, rengetegen másolták a stílusát, még maga a Vogue is elismerte, hogy van érzéke a divathoz, és nem is lőttek mellé, 2021-ben a Balmainnal közösen hozott ki kapszulakollekciót, egy évvel később pedig összefogott a Reunited Clothinggal és a Macy’s-zel egy közös márka elindításában, ez lett a Royalty by Maluma,

Nem is csoda, hogy Malumát már egy sokkal nagyobb közösség is megismerte és megszerette, hiszen 2019-ben Madonna a Madame X lemezének első slágerét vele készítette el, a Medellín pedig lehet, hogy nem lett egy újabb klasszikus, de arra mindenképpen jó volt, hogy Madonna rajongói is megismerjék Malumát, ha esetleg még valahogyan nem jött volna velük szembe az eddigiek során.

Most, hogy Madonna és Maluma már két dalban is összefogtak, kellett valami, ami újfent nagyot szól, amivel emelni lehet a tétet, és aki arra tippelt, hogy gyors vágtában kihozott egy újabb albumot, az már fáradhat is a kasszához átvenni a nyereményét, 2020. augusztusában ugyanis meglepetésszerűen megjelent a Papi Juancho lemez, ami nem kevesebb, mint 73 percben próbált meggyőzni mindenkit Maluma nagyságáról. A Hawái című dal remixéhez beugrott Weeknd is, ő pedig benézett a Black Eyed Peashez a Feel the Beat című trackben.

A következő lépést viszont már nem siette el. Idén augusztusban jelent meg a Don Juan című lemeze 25 dallal, amiből eddig 10 kislemez jött ki olyan vendégelőadókkal, mint Don Omar, Marc Anthony és J Balvin. Gigasláger ezen is akad, a teljesen meglepő módon mexikói témákkal operáló Según Quién talált be leginkább a közönségnél, de az alig egy hónapja kijött, meglehetősen érzelmes, házivideókkal megspékelt klip, a Procura is jó úton halad.

Malumát eddig kétszer lehetett elkapni Budapesten élőben, 2019-ben egy teljes koncerten a Papp László Sportarénában, majd 2021-ben visszajött ugyanoda az MTV EMA-re, hogy elnyomja élőben a Mama Tetemát. Egyelőre nem tűnik úgy, hogy visszatér, de nála sosem lehet tudni. Mint ahogy azt sem, hogy holnap nem hoz-e ki egy újabb lemezt. Szóval várjuk ki a végét, mert nála tényleg bármi megtörténhet.

Hauschel Tamás / Kultpilóta

Hozzászólások

Hozzászólás