Hogyan váljunk az internet császárából a polgárpukkasztás királyává? – A Lil Nas X-sztori

Montero Lamar Hill egészen különös utat járt be alig pár év alatt. Egyből a csúcson kezdte, és azóta is ott tanyázik, közben pedig folyamatosan ellentmondásos dolgokat művel. Az új dala viszont mégis szép és egyszerű. Kicsoda ez a fazon?

Ha egyetlen olyan embert kellene említeni, aki ezen a bolygón nagyjából mindent megtett azért, hogy a neve egyet jelentsen a polgárpukkasztással, akkor Lil Nas X biztosan a top 3-ban végezne. Montero Lamar Hill egyáltalán nem akar visszafogottan viselkedni, a finomkodás szó nem szerepel a szótárában, izomból veti bele magát mindenbe, amit más nem merne megtenni. Mégsem azzal ismerte meg a világ, hogy ő lenne az a fazon, aki minden egyes klipjével kicsapja a biztosítékot milliónyi fejben, hanem azzal, hogy leszállított egy olyan slágert, ami egyszerűen nem ment ki senki fejéből.

Amíg idáig eljutottunk, azért történt egy és más. A kis Montero, aki egy Mitsubishi típusról kapta a nevét (nem vicc) Atlantában éldegélt szüleivel, ők azonban hat éves korában elváltak, a srác pedig anyjával és nagymamájával maradt egy olyan környéken, ahol állítása szerint olyan dolgok történtek, amik finoman szólva sem voltak kompatibilisek egy normális gyerekkorral. Montero három évig húzta, aztán inkább átköltözött apjához Austellbe, aki hogy-hogy nem, gospel énekesként ismert. R.L. Safford még hallható is Lil Nas X egyik dalában, a Dead Right Now-ban.

A családban azonban még ennél is erősebb a zenei vonal. Montero testvére ugyanis producerként dolgozik, együtt is kezdtek anno zenélni, de testvére, művésznevén CloudJay pár hónappal később csatlakozott a sereghez, így Montero más utakon indult tovább. Lil Nas X szerint sajnálhatja, mert ahogy lelépett, két hónappal később kihozta az első slágerét, amihez már nem volt köze CloudJay-nek.

A zene felé fordulás azonban nem történt meg ennyire egyszerűen. A dalszerzés helyett inkább az internet volt a mindene, gyakorlatilag minden idejét a neten töltötte, és mémeket gyártott, közben megpróbált nem foglalkozni semmi mással. Azért sem, mert már akkoriban is foglalkoztatta a gondolat, hogy talán inkább a saját neméhez vonzódik, melegségét azonban nem akarta elfogadni, imádkozott érte, hogy ez csak egy fejezet legyen az életében, de hamar rájött, hogy ideje elfogadni homoszexualitását.

Montero abban viszont biztos volt, hogy egyetemre megy, de a tanulmányait gyorsan fel is függesztette, mert ráébredt, hogy a zene lesz az ő igazi útja. De nem a régi módszerekkel fog karriert építeni. A rapper akkorra már az internet feketeöves mestereként úgy gondolta, hogy az összes neten szerzett tudását felhasználja majd saját népszerűsítésére, kvázi maga is mémmé válik, hogy sok-sok emberhez juthasson el.

A srác ekkor több Nicki Minaj fan accountot vitt egyszerre a Twitteren, melyből kisebb-nagyobb gondja is akadt, spammelés miatt letiltották ugyanis @NasMaraj nevezetű fiókját, melyről eleinte tagadta, hogy hozzá tartozna. Később azonban kiderült, hogy innen vette nevét is (ami egyben főhajtás másik nagy kedvence, Nas előtt), és hogy valóban óriási Nicki Minaj rajongó, mit rajongó, fanatikus. Hogy miért tagadta? Egyszerűen azért, mert úgy érezte, hogy ha kiderülne, mekkora Minaj-rajongó, egyből rájönnének az emberek, hogy meleg. Márpedig ő ekkor már tudta, hogy rapper szeretne lenni, a közeg viszont nem annyira befogadó, és nem szerette volna, ha nem tudna érvényesülni a szcénában szexuális irányultsága miatt.

2018-ban azonban mindentől függetlenül izomból vetette bele magát a zeneszerzésbe, annyira, hogy az alvást is ignorálta, mindössze három órát aludt naponta, miközben a nővérénél élt és zenéket pakolt össze. Ki is hozott egy EP-t Nasarati címmel, amit jogi problémák miatt el is távolítottak minden streamszolgáltató oldaláról. De ekkor már ott volt az Old Town Road, ami akkorát robbantott, hogy az univerzum másik végéről is hallani lehetett.

Vicces, mennyire nagy sláger lett belőle, pedig tulajdonképpen fillérekből készült. Az alapját mindössze 30 dollárért vette a holland producer, YoungKio oldaláról, a BeatStarsról, az ének és rap részt pedig egy olyan atlantai stúdióban, amit keddenként csak 20 dollárért lehetett kibérelni, Monterónak pedig egy óra sem kellett, hogy felvegye a részét. A gitártémát viszont fogalmazzunk úgy, hogy „kölcsönözte”, mégpedig elég váratlan helyről. A Nine Inch Nails Ghosts I-IV albumának 34 Ghosts IV című dalából sikerült kicsípni egy apróbb részletet, melyet aztán addig editáltak, míg az anyja is alig ismert rá. Nem kért engedélyt a felhasználásra a Nine Inch Nails istenétől, Trent Reznortól, csak akkor, amikor már gigaslágerré kezdett válni. Reznor persze megadta az engedélyt (akkor már igazából mondhatjuk, hogy mindegy is volt), és elismerte, hogy a dal tagadhatatlanul slágeres.

Egyetlen nappal az Old Town Road megjelenése után Lil Nas X azt találta írni a Twitteren, hogy eredetileg Billy Ray Cyrusszal képzelte el a dalt, ez a pár sor pedig némi segítséggel eljutott a country legendához is, aki állítólag első hallásra beleszeretett a slágerbe, és nem is volt kérdés számára, hogy benne akar-e lenni egy újabb változatában. A dal aztán önálló életet kezdett élni a TikToknak hála, felkerült a Billboard Hot Country slágerlistára is, de eltávolították onnan, mondván, hogy nem igazán country-dal, így nincs keresnivalója ott. Billy Ray ezt kicsit másképp gondolta, de valószínűleg némileg kárpótolta őt és Monterót az, hogy a kislemez 2019 októberében gyémánt státuszt ért el, és három Grammyre jelölték, melyből kettőt szobrocskára is sikerült váltani.

Ha azt nézzük, hogy ez a fazon még csak 2018-ban kezdett el dalokat rögzíteni, akkor mondhatjuk, hogy amit művelt ennyi idő alatt, az kimeríti az egészen döbbenetes kezdés fogalmát. De csak ekkor kezdett belejönni. Lil Nas X ugyanis kihozta második EP-jét, rajta az Old Town Road remixével és a Panini című dallal, amihez egy meglehetősen költséges sci-fi klipet is sikerült összerittyenteni, magyarul már látszott, hogy mindenki nagyban gondolkodik a sráccal kapcsolatban.

Az EP ugyan elég vegyes kritikákat kapott, de már olyan sztárokkal dolgozhatott együtt, mint a Blink-182 dobosa, Travis Barker vagy Cardi B, akivel a Rodeo című dalt hozta össze, melyet később felvett egyik legnagyobb istenével Nasszel is. Ekkorra már nyíltan felvállalta másságát is, 2019 nyarán először édesapjának és nővérének vallotta be, hogy meleg, pár héttel később azonban már a rajongóival is közölte a hírt. Legnagyobb meglepetésére elég jól fogadták, a hip hop közösség azonban elég rendesen beleszállt, és kapott hideget-meleget miatta.

2021-ben aztán egy gyerekkönyv (C is for Country) megírása után jöhetett az első lemeze is, a Montero, aztán beindult a vonat, mégpedig azon a vágányon, ahol tulajdonképpen minden mindegy volt. A rapper a legkevésbé sem fogta vissza magát klipjeiben, nagy balhét kavart a börtönös-meztelenkedős Industry Baby, sátánimádással vádolták a Montero (Call My By Your Name)-ért, mondjuk utóbbiért tett is bőven. Kiadott ugyanis 666 db egyedi Nike-cipőt, melyet a MSCHF dizájnercsapattal készített, akad az alapanyagai között egy csepp vér is, és hát az az arany pentagram is okot adott a vádakra, na meg hát az is kissé furcsa, hogy ő maga is a „sátán cipőinek” nevezte a kreálmányt. A Nike gyorsan visszahívta a cipőket, állítólag egyetlen darabot adtak el belőle ennyi idő alatt.

A polgárpukkasztó vonat azonban nem roboghat néhány megálló nélkül, és ezt Lil Nas X is pontosan tudta. Kihozta a sokkal visszafogottabb Sun Goes Down című dalt, majd a szintén nagyot robbantó That’s What I Want után visszavonult egy időre. 2022 júniusában kihozta a Late to da Partyt, majd szeptemberben a jóval nagyobbat durranó Star Walkin’-t a League of Legends játék világbajnokságának himnuszaként. Új lemez is jön majd a dalokhoz, de egyelőre még nem tudni, mikor.

Per pillanat megint polgárt pukkaszt a J Christ című dalával, ami egyből magára haragította a keresztényeket, mondjuk meg is dolgozik érte a klipjében rendesen. Igaz, állítása szerint egyáltalán nem akarta felbőszíteni az embereket, és bár teljes egészében nem kért bocsánatot a dalért, bizonyos elemeiért igen. Sokan támadták például a borítója miatt, amelyen Monterót keresztre feszítve láthatjuk, erről azt nyilatkozta, hogy egyáltalán nem szeretett volna megsérteni senkit sem, de tudja, hogy a vallás érzékeny terület, és hogy a dal promójával egy kicsit messzire ment.

Nemsokára egyébként többet is megtudhatunk Lil Nas X-ról, jön ugyanis a róla készült dokumentumfilm, amit tavaly már bemutattak a Torontói Filmfesztiválon, és épp a napokban kerül odakint a streamszolgáltatók kínálatába. De hogy egy újabb csavarral megint egy teljesen más helyen köthessünk ki: a film stáblistás dala, a Where Do We Go Now? már mindenhol hallható, és egy olyan egyszerű, élőzenés lassú popdal, amire senki sem lehetett felkészülve. Lehet, hogy ez is csak elterelés, és most jön majd az igazán súlyos polgárpukkasztás. Az biztos, hogy bármi jöhet Lil Nas X-től. És valószínűleg jönni is fog.

Hauschel Tamás / Kultpilóta

Hozzászólások

Hozzászólás